Thursday, October 21, 2010

40 hari berlalu...


Hari ni...
genap 40 hari abah tinggalkan family aku...
post kat langkawi mrupakan vac ktorg yg terakhir...
wpun abah skit die ttp ikut ktorg g langkawi.. percutian terakhir...
wpun peninggalannya byk beri kesan pada ktorang n anak2 buah kesayangan die...
aku msh rase abah ttp ade dsisi ktorg...
aku bersyukur sgt abh pergi dgn mudah dalam pangkuan kami..
aku dpat tgk dgn jelas ms sakaratul maut terjadi... abah tenang sgt time tu...
semua urusan jenazah mudah dan cpat dlm 3 jam sdah siap pross pengkebumian...
wpun masa tu tgh hari raye ke-2..
bl diimbas kembali...
hati aku sedih masa otw dr kl ke mlka...
sgah d RnR pedas...
org lain berbaju raye, muka ceria dgn family n sdare mare.
ktorg yg dua kereta nie berhenti tok bl minuman abah dlam keadaan risau n sdeh...
abah asyik mengadu ngan ktorg mata die xnmpak... "nape mata abah xnampak nie gurl?"..
sdeh sgt aku dgr time tu.. aku cb berlagak biase.. "mgkin abah panas kot" aku kata nak sedapkan ati die..
"napa abah nmpak kabus?" mama pluk kata "mmg kat depan tu kabus bang.." kami terpakse menipu tok sedapkan ati die..
tp sebenarnya die da tau die nak g... die smpat call ank buah ksyangan die britau die nak pergi.. "cepat dtg... pakcik nak pergi da.."
bl smpai rumah..die call lg kate "pakcik nak prgi nie!cepat lar..."
die sempat lg berborak ngan jiran sbelah...mintak aku watkan milo o yg merupakan 3 tegukan terakhir n suh aku bukak kan baju raya yg aku beli..
panas katenyer...
15 minit.. tempoh abah smpat duk dirmah sblum menghembuskan nafas terakhir di dapur dalam pangkuan mama, aku n era..
bl mama longlai... aku trus tabahkan ati uruskan segala procdure pengebumian..
alhamdulillah time tu Allah berikan aku kekuatan n ketabahan yg luar biase...
demi family aku yg tinggal sekarang...
aku terpakse kuat.. bg moral support pada mama yg sgt sygkan abah...
Alhamdulillah... adik lelaki aku pun mula nmpak bertanggungjwb m'ganti abah..
sejak abah xda... qarisyha (adik bongsu-3tahun) mula terasa kehilangan abah..
die slalu ckap...
"baby sayang abah".. "baby nak jaga abah"..
"mama, abah kita da xda ea?""akak, abah ky da mnggal ea?" persoalan dan ayat yg slalu die keluarkan pada kami..
aku tau die faham abah da xda tp die msh kecil...
harap die pandai bawa diri slpas ini...
sbgai anak ksyangan abah... aku lah insan yg pling sdeh...
lepas nie... xda lg aku dengar panggilan 'gurl'(panggilan abah tok aku)
tok era... mama... baby...
kuatkan lar semangat n hakislah perasaan takut itu..
walaupun abah dah xada... tapi die tetap abah kita..
akak dan abang wan akn cb kuatkan semangat n lindungi keluarga kita...
InsyaAllah...
Apa yg penting kt rajin2 lar sedekahkan Al-fatihah n doakan rohnya dicucuri rahmat, ditempatkan dkalangan orang2 beriman, dluaskan dan dterangi kuburnya d alam sana...
Al-fatihah....

No comments:

Post a Comment